Pro naplnění výše uvedených pilířů – principů vzdělávání uplatňujeme následující výchovné a vzdělávací strategie:
Při vyhodnocování vlivu uplatňování výše uvedených společných postupů chceme dále rozvíjet silné stránky školy a maximálně eliminovat a napravovat to, co považujeme za nedostatky. Z toho důvodu je výčet postupů neúplný – budeme hledat další možné cesty vedoucí k postupnému utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků a postupně je doplňovat do ŠVP či vyřazovat z výčtu společných strategií.
Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni žáci se specifickými poruchami učení a chování, se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním.
Při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je nutná spolupráce školy, žáka, jeho rodičů a poradenského zařízení. V rámci školy jde pak především o spolupráci třídního učitele, ostatních vyučujících žáka, výchovného poradce a vedení školy. Tito jmenovaní spolu s pracovníky školských poradenských zařízení musí spolupracovat při řešení problémů týkajících se vzdělávání těchto dětí. Velký význam pro úspěšné vzdělávání má spolupráce a komunikace mezi školou a rodinou žáka.
Žáci, u kterých se projevují příznaky některé z vývojových poruch učení, posíláme se souhlasem zákonných zástupců na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny (PPP) nebo speciálního pedagogického centra (SPC). V případě, že PPP nebo SPC diagnostikuje vývojovou poruchu učení je na žádost zákonných zástupců dítěte vypracován individuální vzdělávací plán (IVP), podle kterého se s dítětem v průběhu školního roku pracuje.
Tento plán vypracovává třídní učitel, zpravidla před zahájením školního roku a jeho platnost je jeden rok. IVP vychází z vyšetření a doporučení PPP nebo SPC, je s těmito pracovníky následně konzultován a zohledňuje i názor zákonného zástupce, vychází z učebních dokumentů a respektuje potřeby žáka. Zákonný zástupce vyjadřuje souhlas. Při klasifikaci těchto dětí přihlížíme k vývojové poruše a hodnotíme s tolerancí.
Zařazení nadaných žáků do základního vzdělávání vyžaduje od učitelů náročnější přípravu na vyučování v jednotlivých vyučovacích předmětech. Pro tyto žáky je zapotřebí zvýšené motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky především v těch vyučovacích předmětech, které reprezentují nadání dítěte.
V rámci vyučování matematiky projevují tito žáci kvalitní koncentraci, dobrou paměť, zálibu v řešení problémových úloh a svými znalostmi přesahují stanovené požadavky. Umožňujeme jim pracovat na počítači (výukové programy), individuálně pracovat s naučnou literaturou (hlavolamy, kvízy, záhady, problémové úlohy) i navštívit vyučovací hodiny ve vyšších ročnících. V dalších předmětech jim jsou zadávány náročnější samostatné úkoly) referáty k probíranému učivu, zajímavosti ze světa techniky….) jsou pověřováni vedením skupin a jejich řízením.
Na žáky s hudebním nadáním klade učitel vyšší nároky odpovídající jejich dovednostem a schopnostem. Vhodným způsobem je zapojuje do činností v hodině – mohou doprovázet na hudební nástroj, předzpívat píseň.
Žákům nadaným výtvarně jsou zadávány náročnější práce – volí se různé techniky, jsou podporováni v mimoškolských aktivitách, navštěvují výtvarné obory při základní umělecké škole.
Pohybově nadaní žáci jsou podporováni v rozvíjení všech pohybových aktivit, především těch, kde žák projevuje největší zájem a talent. Žáci jsou zapojováni do sportovních soutěží, ať už v rámci školy nebo mimo ni, kde školu mohou reprezentovat. Velmi často se stává, že tito žáci mají výkyvy v chování. Usměrňujeme naše žáky a vedeme je k rovnému přístupu k méně nadaným spolužákům, k toleranci a ochotě pomáhat slabším. Není výjimkou, že vyniká-li žák v jedné oblasti, v jiné je průměrný. Na základě doporučení PPP či na základě vyjádření MENSY je možné umožnit žákovi výuku ve vyšším ročníku. Na žádost rodičů může být žákovi vypracován i individuální učební plán.
V současné době v prvních třídách se děti mohou učit číst několika metodami. Ve většině škol se prvňáčci stále učí číst analyticko-syntetickou. Tu znají i jejich rodiče. Vedle ní je v poslední době rozšířena metoda splývavého čtení, neboli sfumato, kterou slivenecká škola poprvé úspěšně vyzkoušela v loňském školním roce a se kterou seznamovala čtenáře Mramoru loni. Další metoda čtení je metoda genetická. Podle ní se poprvé učí číst žáci v 1. B letos.
A jak postupují? Na začátku se děti setkávají pouze s velkými tiskacími písmeny, ze kterých většinu už znají, než nastoupí do školy. Dané slovo nahlas hláskují a poté spojí ve slovo. Díky tomu, že se děti zpočátku soustřeďují jen na jeden typ písma, tak zvládnou celou velkou tiskací abecedu velmi brzy a doba, kdy děti začnou číst plynule a s porozuměním, se podstatně zkracuje. Pro děti je to velmi motivující. Schopnost již teď číst všechny nápisy kolem sebe povzbuzuje zájem o další čtení.
Zhruba v pololetí se objeví malá tiskací abeceda. A protože je v této metodě prodlouženo období procvičování jemné motoriky skoro na celý půlrok, posouvá se i nácvik psacích písmen většinou až do doby, kdy už děti nemají problém s tiskacími tvary. Mohou však zapisovat již téměř cokoli a navíc je více času na uvolňovací cviky, které jsou nezbytné pro dětská zápěstí a jejich uvolňování a následné jemné a delší pohyby, který proces psaní vyžaduje.
Stejně jako vše, tak žádná z metod čtení není však univerzální a všechny metody mají své klady, ale zároveň i své zápory. Důležité je také osobnost učitele a jeho zkušenosti se zvolenou metodou. Slivenecká škola v osobě nové paní učitelky Aleny Kovářové tuto zkušenou pedagožku má, tak jako loni paní učitelku Hanu Brožovou, která užila metodu sfumato.
Nejdůležitější však je vzbudit u dětí zájem o knihu samotnou. Proto čtěme dětem a listujme častěji v knihách.
Ivana Rosová ř. š., a Alena Kovářová, třídní učitelka 1. B
1. 9. 2023 – Aktuality Školní družiny
Kdy? V pondělí 4.9. od 7:30 do 11 hodin. Kde? : Ve školní jídelně. Jak? : Odevzdáním řádně vyplněného zápisního lístku a formuláře o zdravotních či jiných problémech dítěte. Kde...
30. 5. 2023 – Aktuality Základní školy
Rozdělení žáků do 1. tříd 2023-2024