Ekoprojekt Cirkulární škola
Naše škola je již druhým rokem zapojena do projektu od Pražského inovativního institutu „Cirkulární škola“. Cílem tohoto projektu je propojení výuky s různými ekologickými tématy, které řešíme každý den.
V průběhu proběhlých workshopů vedených odbornými lektory z praxe si naši žáci už vyzkoušeli například kreativní využití textilního materiálu, kompostování, správné třídění odpadu či zachránění jídla, které by mohlo skončit v koši. Během jarních měsíců jsou dále plánovány exkurze do školní jídelny a diskuse či řešení problematiky nadměrného plýtvání jídlem. Na jaře proběhnou zároveň zahradní aktivity na záhonech či kompostérech, které žákům nabídnou praktické zpestření výuky na čerstvém vzduchu.
Tento školní rok se projekt rovněž zaměřuje na jednu velkou akci, vedenou třídou, učiteli i lektory. Jedná se o závěrečnou osvětovou akci „Swap“, která proběhne na pozemku školy dne 15.5. od 14 do 17 hodin. Vítáni budou jak žáci tak jejich rodiče a bližší informace budou ještě publikovány.
V této sekci si můžete prohlédnout bližší informace či fotografie z již proběhlých workshopů a jejich závěry. Zároveň zde aktualizujeme informace o blížícím se Swapu.
Projekt nabízí žákům zpestření výuky
ZŠ Slivenec se snaží plně využívat ekologické programy v rámci projektu „Cirkulární škola“.
Žáci ze třídy 7.A již absolvovali úvodní povídání o cirkulatitě a vyzkoušeli si textilní upcyklaci, neboli vylepšení starého oblečení, které by jinak skončilo v koši. Během únorových týdnů je pro další 7. třídy plánován praktický workshop, který je zaměřen na omezení nadměrného plýtvání jídla. V průběhu jarních měsíců se pak žáci z nižších ročníků společně s lektory vydají na malé projekty, tentokrát na školní zahradu.
1
Počáteční analýza obsahu odpadkových košů
Účelem programu bylo analyzovat, roztřídit a zhodnotit množství odpadu ze šesti tříd historické budovy ZŠ nasbíraných po dobu 3 dní. Tomuto tématu se věnovala třída 5.A.
Průběh:
Žáci na začátku projektu byli seznámeni s problematikou separace odpadu. Byl jim například vysvětlen rozdíl mezi gastro-odpadem a bioodpadem, co se dá třídit, kam a proč.
Následně se žáci rozdělili do skupin, obdrželi ochranné pomůcky - rukavice, roušky, pinzety a igelitové pytle a zahráli si na „třídírnu odpadů“, kde odpad z košů třídili na: plasty, papír, kovy, gastroodpad, bioodpad, nápojové kartony, papírové utěrky a ostatní.
Po roztřídění se odpad v pytlích zvážil a vyhodnotilo složení.
A výsledek? Za tři dny se ve škole nahromadilo v odpadkových koších 9.495 kg odpadu, z toho nejvíce bylo papírových utěrek (2,61 kg), ostatního odpadu (2,59 kg) a na třetím místě bylo hodně bioodpadu (1,765 kg).
Pak probíhala diskuse, co by se dalo zlepšit. Jednoznačně děti uvedly, že by bylo vhodné mít ve škole nádobu na bioodpad, který by se vynášel na školní kompost.
8
Vermikompostování
V úterý 18.2. se naše škola opět zapojila do dalších výzev Cirkulární školy.
Žáci ze 4.B měli možnost se seznámit s vermikompostováním. Pod vedením lektora pana Petra Jermáře zjistili, jak lze velmi snadno využít organické zbytky z kuchyně (ovoce, slupky ze zeleniny, kávovou sedlinu) a díky kalifornským žížalám získat výborné organické hnojivo a žížalí čaj.
Žáci si do vermikompostéru připravili základní podestýlku. Namočené a natrhané obaly od vajíček a papíru promíchali se základní zeminou. Další skupinka chystala krmení - nakrájela na kousky zbytky z jablka a mrkve, slupky od banánů a skořápku z vajíčka a pak všichni badatelsky s lupou studovali stavbu žížal a vajíčka.
Vermikompostér je umístěn ve třídě. Žáci si rozdělili služby na krmení a těší se, že za pár týdnů budou mít svůj první vermikompost, který využijí na výsadbu rostlin na svém školním záhonku.
1